Danger! Mines - Reisverslag uit Jerevan, Armenië van Hein Tolboom - WaarBenJij.nu Danger! Mines - Reisverslag uit Jerevan, Armenië van Hein Tolboom - WaarBenJij.nu

Danger! Mines

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Hein

10 Oktober 2005 | Armenië, Jerevan

10-10-05

Het rode bordje met een witte doodskop en grote letters STOP MINY DANGER MINES maakt duidelijk dat ik moet uitkijken waar ik loop, want in de buurt liggen landmijnen in de grond.
Gelukkig had ik deskundige begeleiding in de buurt, want afgelopen dinsdag ben ik met de mijnenruimers zelf rondgeleid op diverse mijnenvelden in het zuiden van Karabach. Omdat ik mijn avontuur hier nog niet avontuurlijk genoeg vond, heb ik maar besloten om een dagje te gaan mijnen ruimen. (Aanrader voor bedrijfsuitjes, vooral met collega’s die je minder leuk vindt. Het is een keer wat anders dan dolfijnen gaan kijken in Harderwijk of ergens anders ;-))
Ik was dus op stap met de non-gouvernementele organisatie HALO Trust om een beeld te krijgen wat deze organisatie in Nagorno-Karabach in praktijk doet. Drie weken geleden was ik al samen met de andere projectleden op hun kantoor voor een presentatie, maar alleen ik kon daadwerkelijk gaan bekijken wat zij in praktijk doen. HALO Trust is een van origine een Schotse organisatie op het gebied van “humanitaire mijnruiming” die op diverse plekken in de bevolking over de gevaren van landmijnen. Zij zijn actief onder andere in Kosovo, Cambodja, Sri Lanka en sinds 2000 ook in Karabach. Een van hun donoren is het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken, dus ik ging ook kijken wat ze met mijn en jullie belastingcenten aan het doen zijn. (Conclusie: nuttig en noodzakelijk werk!!) Mijnen ruimen is belangrijk omdat het mijnvrij maken van gebieden ervoor zorgt dat lokale inwoners weer hun grond kunnen bewerken en het van hun angst op een mijn te stappen afhelpt. Het is het beginpunt van economische ontwikkeling van een oorlogsgebied. Sinds het einde van de oorlog in 1994 zijn hier ongeveer 50 doden gevallen en veel meer incidenten waarbij mensen een been of voet verloren of dat vee op een mijn stapte. Vorig jaar nog reed een busje op een mijn die langs de kant van de weg lag: 3 doden en 6 gewonden. Dus: mijnruiming is na een oorlog de eerste stap voor normalisering van het leven en dus essentieel.
Ik leerde dat zij drie soorten rotzooi uit de grond halen: anti-tankmijnen (ATM), anti-persoonsmijnen (APM) en UXO. Dat laatste staat voor “unexploded ordnance” en bestaat uit niet-ontplofte granaten, mortieren en fragmentatiebommetjes. Deze categorieën worden allemaal op een andere wijze opgeruimd, zowel handmatig als met grote bulldozers. Metalen ATMs zijn redelijk eenvoudig op te sporen door loophole-detectoren in de vorm van een buizenstelsel ter grootte van een vierkante meter. Vier mensen houden dit vast en kammen al lopend een verdacht terrein af. Plastic ATMs zijn veel lastiger op te sporen, dit gebeurt door “prodding”, waarbij een grote naald van 20 cm systematisch gaatjes in de grond prikt. Ruiming van APMs is het gevaarlijkst en meest intensief en gaat daarom het traagst. Op een APM–veld werken mensen met een speciaal vest en een transparant vizier om de kwetsbare delen van het lichaam te beschermen. Eén ruimer ruimt hier op een dag gemiddeld 10 vierkante meter, omdat alles waarop de metaaldetector op reageert uitgegraven moet worden. Na 45 minuten moet iedereen verplicht pauze houden omdat anders de concentratie verdwijnt. Ik ben wezen op zo’n veld (een ongebruikte wijngaard) en dat was behoorlijk spannend moet ik toegeven, vooral omdat de voorzorgsmaatregelen zwaar zijn. Eerst een uitgebreide briefing en ook het dragen van speciale uitrusting. Overal staan houten stokjes in verschillende kleuren die allemaal iets anders betekenen. Het meest gevaarlijk toen ik er was, was het feit dat een kudde koeien het mijnenveld binnen kwam lopen, iets wat regelmatig voorkomt. Dus veel ruimers moesten dus hun best doen om de kudde weer te verjagen.
Het belangrijkste in het proces van mijnruiming is het verzamelen van informatie waar eventueel mijnen kunnen liggen. Ze reconstrueren wat er gebeurd is tijdens de oorlog en waar de diverse stellingen lagen. Ze maken gebruik van kennis van ex-militairen, die soms zelf de mijnen hebben gelegd (alleen de Karabach-mijnen dan) en bestuderen oude kaarten en situatieschetsen uit de oorlog. Ook inwoners van de dorpen weten waar verdachte gebieden liggen en wat voor soort mijnen er liggen. Deze info is van levensbelang i.v.m. de keuze van de wijze van opsporing en ruiming.
Dinsdag was het slecht weer met veel zware buien. Ik moest lekker door de modder banjeren terwijl ik intussen behoorlijk doorweekt raakte. De Range Rover had moeite om uit het gebied te raken wat in de middle-of-nowhere lag en was moeilijk op het pad te houden. Die slippartijen waren gevaarlijker dan het lopen op een mijnenveld. Ter geruststelling: ik heb al mijn handen en voeten nog en dit bericht is gewoon met tien vingers getypt. Het enige wat ik er aan overgehouden heb is een zware verkoudheid. Hatsjoe! Volgende keer gewoon weer iets saais, oké?

  • 10 Oktober 2005 - 12:29

    Chanine:

    Fire in the hole!!

  • 10 Oktober 2005 - 15:17

    Ezzie:

    klinkt alsof je je niet echt verveelt daar! We zoeken nog een uitje voor het jubileumjaar, is dat niet wat??? Ben in ieder geval blij dat je alles nog hebt! Anders wordt het zo saai op de computer ;-)
    Veel succes met de laatste loodjes en tot gauw! liefs esther

  • 10 Oktober 2005 - 16:34

    Myrthe:

    En weer schrijft-ie een interessant stukkie! ;-)

    Heb jij enig idee hoeveel mijnen men vermoedt dat er in NK liggen? Het schijnen echt enorme hoeveelheden te zijn die in zo'n ex-oorlogsgebied liggen.

  • 11 Oktober 2005 - 11:03

    Chrissie:

    Je hebt wel mijnen gezocht, maar heb je er ook een paar gevonden? En hoe wordt dat dan opgeruimd?Moest stiekem wel lachen om de koeien...succes met je verkoudheid!
    PS: heb je bedrijfsuitje-suggestie aan onze PV voorgesteld maar ze zagen t niet echt zitten??Jammer....had me wel leuk geleken ;-)

  • 15 Oktober 2005 - 07:03

    ??????:

    waneer kom je terug naar oranje???????

    groetjes ?????

  • 16 Oktober 2005 - 08:39

    Oranje Leed:

    schrijf je niks meer hein of ben je al terug naar nederland toe

  • 25 Oktober 2005 - 14:14

    Sandra:

    heej meester hein :P
    nou volgens mij vermaak je je wel ..
    ik hoop dat je heel thuis bent/komt.. dan kun je weer lekker sax spelen...
    wij vermaken ons ook wel met de nieuwe nummers.. hahahah wel moeilijk maar ja...
    Nou Kusjes Sandra Kommer

  • 01 November 2005 - 13:53

    Annie & Channie:

    Tollie? Toooooollie! Waar istie nou?

  • 03 November 2005 - 17:05

    Myrthe:

    Hein, volgens mij ben je nu ongeveer wel weer in NL. Komt er nog een afsluiter over je tijd in AZ? Ben erg benieuwd daarnaar!

  • 23 November 2006 - 14:49

    Ik Neuk Jullie Kanke:

    fuck alle nederlanders binnenkort is die van armenia

  • 21 December 2006 - 09:11

    Armeense_meid:

    inderdaad

  • 11 Januari 2007 - 22:49

    Azeri:

    fuck armenia

  • 14 Januari 2007 - 10:06

    Marijke:

    hey mensen.
    weten jullie ook waar Karabach licht?

  • 14 Januari 2007 - 10:06

    Armo_chik:

    JA IN ARMENIAAAAAA

  • 14 Januari 2007 - 10:07

    Armo_chik:

    LOGISH TOGH?

  • 16 Januari 2007 - 17:21

    Wat Een Hoer:

    armo_chik(marijke) wat een hoer ben je tog.weet je zeker dat je niet wil geneukt worden door mij want ik heb voor jou een staaf in aanbiding

  • 17 Januari 2007 - 17:01

    Armeniagirl:

    vieze tering mensen beginnen ze hier ook al domme dingen te lullen over armenie vieze jungs ga tog leven zoeken ouwe hoer ey

  • 17 Januari 2007 - 17:03

    Armeniagirl:

    ey en azeri je zit nu wel zo stoer te zeggen fuck armenia weet je wat ik van jouw denk fuck you fuck je volk en fuck alle mensen die het met jouw eens zijn heb je daar op wat te zeggen

  • 19 Januari 2007 - 02:02

    Azeri:

    niks behalve dat je precies dezelfde weg als je moeder volgt (hoeren weg!!!)

  • 23 Januari 2007 - 14:02

    Armeniagirl:

    kanker azeri houw je bek over mijn moeder ja als je mijn moeder een hoer noemt njaa dan weet ik niet wat jouwn moeder is vieze teef als je nog tijd hebt kan je met je kop in je moeders anus verstoppen voordat je zometeen helemnaal geen kop hebt whahah hoeren weg pff hoeren weg van je familie ja kut kind ga eerst wat goeds verzinnen en kom dan met mij praten

  • 23 Januari 2007 - 14:03

    Armeniagirl:

    ps en als je daarop verder nix te zeggen hebt wil ik dan ook nix horen !!!!

  • 23 Januari 2007 - 14:05

    Armeniagirl:

    en daarmee bedoel ik geen van die zielige praatjes en als je wilt dat ik van je leven een hel maak moet je vooral zo doorgaan onee als een turk leven is al een hel njaaa ga zo door en je zult gehoopt hebben dat je me nooit kon motherfucker!!!

  • 23 Januari 2007 - 14:19

    Armo-axchik:

    wat een hoer16 Jan 2007 18:21 uurarmo_chik(marijke) wat een hoer ben je tog.weet je zeker dat je niet wil geneukt worden door mij want ik heb voor jou een staaf in aanbiding






    wtf ?
    wie is marijke?
    kk monghool

  • 26 Januari 2007 - 02:13

    Azeri:

    ik wist dat in armenia geen mannen zijn.Ik wil jou niet eens neuken kanker hoer als je tog wil dan kan mijn hond wat voor jou betekenen

  • 26 Januari 2007 - 14:08

    Armeniagirl:

    heb je je afgevraagt of zij wel met je wilt neuken dan ik denk dat niemand dat wilt maar ja volgens mij of ja ik weet het bijna zeker dat ze dat niet wilt dus wat lul je nou ??......!!!

  • 29 Januari 2007 - 07:37

    Armeniagirl:

    azeri jij bent gewoon een laf mens ben je wel een jongen eigenlijk ...? pffwhaaha zeg geen ja want dan lach ik me kapot ga je beetje ruzie maken met meisjes mietje maar turkse jongen is tog ong. het zelfd e als een meisje dus wat maakt het uit

  • 29 Januari 2007 - 12:30

    Armeniagirl:

    en ow ja azeri in armenie zijn wel mannen niet son mietjes zo als jullie turken jullie lijken allemaal op wijfen en jullie turken zijn allemaal lelijkerds luister iedereen ooit een knappe turk gezien ?....nee turken hebben gewoon een verneukte kop en dan zeggen dat er in armenie geen mannen zijn ga eerts effe kijken of jij wel een man bent

  • 29 Januari 2007 - 12:32

    Armeniagirl:

    ik moet lachen om jullie dom heid mensen(turken) !!!

  • 17 Februari 2007 - 19:54

    Sirwac Ape :

    hou je bek vieze vuile kanker azeri je hele landgenote en je hele familie zijn geen mannen en de veder zijn alle armenen echt mannen ze hebben je kut volk geneukt is dat nog niet genoeg om man te zijn ik denk dat is wel genoeg dus hou je bek vieze vuile bangerike kanker zwake mietje madafucker ik pak je wel binnen kort dan woord je muis in mij handen bitc

  • 21 Februari 2007 - 12:08

    Armeniagirl:

    azeri is op vakantie zeker haha

  • 22 Februari 2007 - 12:49

    %armeen:

    ik denk het ook

  • 22 Februari 2007 - 13:51

    Turk:

    fuck fuck fuck jullie allemaal armenen !!!!!

  • 06 Maart 2007 - 13:44

    Armeniagirl:

    voor iedereen die armeen is of ook vooor anderen die het intresant vinden ga ff na deze site is van armeense genocide moet je kijken >> www.petition1915.org/taf/tell.php

  • 09 Maart 2007 - 17:17

    Balkan-turk:

    ma fuck mensen wees eens S-O-L-I-D-A-I-R met elkander en doe is niet zo kinderachtig: aaaah vuile kanker dit vuile kanker... K'heb turks-balkanse roots en k'woon in brussel en jullie moesten is allemaal weten hoe de armenen en de turken samen met elkaar omgaan, JULLIE ZOUDEN MET Zo'n kop verwondert zijn. Maja doe het zieligaardje maar verder bende leeghoofden maar wat zijn jullie nu me ALTIJD met het afbreken van een volk?
    weg met het fashisme en leven de solidariteit..

  • 12 Maart 2007 - 17:40

    AzeriGGG:

    hahaha kanker hoeren kind ,,"!!!denk je dapper te zijn ..om tegen mij op te nemen,,

    ga je slettige moeder neuken of zo doe iets nuttigs,,pussy !!!!!!!!Want ik kan ook niet wachten als ik jou in mijn handen krijg bitch,,maar voor nu is je babbel tijd een stoer gepraat ,,.latters $$Azeri$$enige echte

  • 13 Maart 2007 - 14:06

    %armeen:

    haha azeri enig egte haha en jij was zo genaamd 25 pfwhaha aan je gedrag te zien niet misschien bn je lichaamelijk 25 maar geestelijk...hahahaah

  • 13 Maart 2007 - 20:38

    AzeriGGG:

    dat zal je merken ,of ik lichaamelijk 15 ben hahah,,ik denk dat je 15 keer word gestoken ha

  • 14 Maart 2007 - 14:56

    %armeen:

    moggoltje als je goed kon lezen had je gezien dat er 25 staat ga eerst leren lezen jij

  • 14 Maart 2007 - 14:57

    %armeen:

    en zo meteen ga je me 15 keer smeken om je nix aan te doen als ik daar voor je sta dus zeg maar waar je woont bitch

  • 14 Maart 2007 - 21:53

    AzeriGGG:

    amsterdam hoerenkind..!!!>>kom snel ik kan niet meer wachten tot ik je moeder laat klaarkomen!!!

  • 15 Maart 2007 - 17:40

    %armeen:

    wowh daar heb ik veel aan amsterdam hoor hem hallo hoe wil iki een persoon in heel amsterdam vinden kanker eikel je adres graag

  • 15 Maart 2007 - 17:41

    %armeen:

    ga tog triotje vormen met je lesbische moeders kanker kop

  • 15 Maart 2007 - 23:55

    AzeriGGG:

    hier hoertje:kroegenplein 153 en je ziet mij wel daar.

    Als dit niet duidelijker is dan moet je je moeder maar vragen die komt vaaker bij mij langs voor een beurt..

  • 18 Maart 2007 - 18:28

    Edik:

    sorry armeen maar ik vecht niet met armenen dus zoek maar een andere jongens die met je willen vecheten en laat mij maar geen offline bericht meer want ik ga niet meer lezen ik ga meteen verwijdereen dana ga ik nog een keer tegen lweon zeggen

  • 18 Maart 2007 - 18:29

    Edik:

    ik durf wel met je te vechtem maar ik ben armeen en ik vecht niet met armenen

  • 20 Maart 2007 - 13:52

    %armeen:

    EWAAR HEB JE HET OVER !! ARA IK KEN JE NIET EENS IENCH ES ESTE DEBIEL DEBIEL GOSEM ARA !!IK KEN JE NIET EENS MAAN WAT EEN MENSEN IK HEB ZOGENAAMD ''RUZIE '' MET IEMAND TERWIJL IK DIE NOOIT HEB GESPROKEN GEKEND OF GEZIEN ?WAT IS DIT MAN

  • 22 Maart 2007 - 08:26

    Antiturkazeri-reet:

    looool, ach fck hem die edik is gestooord kzweer, hij had het tegen een andere armeen. klootzak inches anum ara hima turkric prcar sksecir hayerin kpnele ha?
    zibilll kez

  • 24 Maart 2007 - 10:43

    %armeen:

    oow tege andere armeen ...ma ja nog wat ga je hier dom prate edik ge je wat ruzie zoeken met armenen egt gestoord weetje

  • 24 Maart 2007 - 12:23

    Edik:

    ik ga nooit meer naar deze site komen en ik ga met niemand ruzie maken

  • 24 Maart 2007 - 12:27

    Edik:

    hwy antiturkazeri reet bemoei je er nie mee ik ga met niemand ruzie maken ik ga ook niet met armenen ruzie maken debil ben hey armeen debil ben je zelf en antiturkazeri je bent helemaal gek ik ga nooit meer naar deze site komen doei tot nooit en ik vind heel erg dat jullie mij niet begrijpen

  • 24 Maart 2007 - 18:21

    Antiturkazer-reet:

    edik inche pti haskanam wor?

  • 26 Maart 2007 - 12:42

    Knappe Armeense Meid:

    hooi jongens kzoek knappe jongens zit hier wat aardigs tussen want ik bn nu vijgezel owja en niet te ouden of te jongen jongens want ik ben 11 jaar geworden en wil het liefts een jongen van 16 t/m 18



  • 26 Maart 2007 - 14:48

    Armeniagirl:

    ''knappe armeense meid''hahaha kijk naar jouwn woorden en naar jouwn leeftijd axchie kiz normal pahi es inch es debieloetsoen xosem amot choenis ? kiz yesim inchie ter es derel kiz hayawarie pahie !!
    :@

  • 26 Maart 2007 - 22:44

    Halfbloedje:

    Hoi mensen ,ik ben half azeri, kwart joods en kwart georgies,,ik zoek een leuke jongen voor een spanende date, nieuwschierig voeg mij dan toe... MISS-azeri18@hotmail.com afkomst is niet belangerijk,als je maar leuk bent..

    kusjes ...Nessie



  • 27 Maart 2007 - 11:56

    %armeen:

    eey ik zweer als die kleine knappe armeense meid of zo hier komt he dan ga ik haar egt uitschelden

  • 27 Maart 2007 - 11:57

    %armeen:

    domwijf ga eerst worden opgevoed die mensen hebbe gelijk je bent cker een kind zonder opvoeding straat kind

  • 27 Maart 2007 - 13:02

    Armeniagirl:

    kijk zij is gewoon dom dat zit dus dat we nu tegen haar praten helpt niet want ze is veelste dom om het te begrijpen

  • 27 Maart 2007 - 18:11

    Antiturkazeri-reet:

    vieze ventje
    hahahahahah
    ''knappe armeense meid ''
    we weten allang datje eeen JONGEN bent HOMO

  • 01 April 2007 - 17:18

    Gjgegkoeokef:

    armenia_boss@hotmail.com edik_khadchaduryan@hotmail.com MISS-azeri18@hotmail.com armeniagirl@live.nl hayuhi-@hotmail.com


  • 29 Mei 2007 - 14:51

    Suzanna:

    :P barev hey iedereen dit leest is is een armeen Armenie

  • 09 Juni 2007 - 19:21

    Vvv:

    azeris wie zijn? jaja ze weten zelfs niet, waar komen jullie vandan?

  • 10 Juni 2007 - 20:24

    NARO:

    wuahahah die knappe armeense meid ofz is een azeri die zich voordoet als een armeen wat un gaste hier en voor de azeris houw jullie kk gore bek motherfuckers voordat we weer je kk volk gaan uitroeie zoals we dat in 1991 hebben gedaan stelletje gays focking huftertje als je voor me was hadd ik je focking dikke azeri neus gebost

  • 10 Juni 2007 - 20:30

    NARO:

    owjah ff voor de duidelijkheid die edik is ook een STINK azeri of een turk die zich zo voordoet.. ho debil check check tenum et edike vor hay chi ?? nja iniedergeval fuck jullie pussy ass azeris ARMENIA 4 LIFE :D:D

  • 14 Augustus 2007 - 09:05

    Hovo:

    eej turk je bedoeld TURKIJE DE GROOTSTE HOEREN VOLK 4 LIFE :D:D

  • 15 Augustus 2007 - 07:00

    Turkmentjeee :

    uahah wie is nou de grootste hoerenvolk op deze site zitten allemaal armeense wijfen die hoeren zijn bijv. die knappe armeense meid en die annietje20 duzz en ik heb nog geen turkse meid gehoord die hier zulke dingen schrijft

  • 15 Augustus 2007 - 11:49

    Hayuhi:

    ahhh monghool wat blaf je dat zijn turken die onder armeense naam gaan

  • 18 September 2007 - 21:30

    Turk:

    kk Armenen, jullie zijn echt zielig man. Azerbaycan & Turkiye 4 life!!!!

  • 26 Oktober 2007 - 06:14

    Dominique :

    ik hep niemand er zijn wel op me maar ik ben heel rustg ik woon in clinge dit is msn loisdereus@hotmail.com tussen 131415 jaar

  • 28 Oktober 2007 - 15:13

    Ermeni Siken:

    he luister kanker armenen 1 wtf schrijven jullie allemaal bulchit he achter de pc grote bakkers enz he zoals juliie fucking regering het doet achter de tv ik poep jullie vlag en jullie volk 1voor 1 niet te graaf doen tegen ons.
    2 ga jullie geschiedenis lezen aals jullie er hebben hé(wat niet dus)
    3 van waar halen jullie de buclhit genocide he jullie armenen bestonden niet eens jullie hebben geen land wij hebben jullie een stad gegeven en dat noemde Irevan nu jullie noemen het yeravan 4 onthou deze woorden goed jullie hebben grond bezit van azerbeidzjan oorlog of niet wij zullen ze terug krijgen door jullie aanval tegen azerbeidzjan in 1992 hebben jullie ons 1 miljoen slachtoffers gemaakt en jullie dooden vrouwen kinderen mannen vrouwen werden verkracht wij hhebben bewijzijn films wat hebben julie hoeren kinderen niks jullie zijn 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
    he wie pleegt nu gennocide he kanker hoeren in 1dag aan stad zoals brussel van s'morgens 12uur tot de volgende dag niks doen dan schieten en die stad onder druk zetten 20.000mensen vermorden baby's vrouwen kinderen en jullie fucking alasa of asala mag de pot op julie mogen die terroristische aanslagen in jullie moeders kut doen .
    met andere worden jullie zien wat er nog overblijt van armenie als onze terrorisctische broders aanslagen doen op jullie de tijd zal het jullie allemaal leren !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    byebye zielige armeniers

  • 28 Oktober 2007 - 19:52

    Armeen:

    Hey jij fucking mongool wat praat je hier voor bulshit Armenie heeft een geschiedenis van duizende jaaren jullie Turkse mongoolen hadden geen land ik denk da jij uwe geschiedenis niet goed hebt bestudeert denk eerst na voor je hier domme opmerkingen komt geven ik ben echt geen nationalist maar leugens kan ik niet verdragen wij hebben zo veel bewijzen dat er armeense genocide bestaan heeft jullie mogen tegen spreken maar heel de wereld weet het zoek gwn onder Armeense genocide op dan zul je alle antwoorden vinden.

    De genocide
    Op 24 april 1915 werden honderden tot enkele duizenden leden van de Armeense elite zonder enkele vorm van proces vermoord in Constantinopel (Istanbul). Deze dag wordt nog altijd herdacht door de Armeniërs als het begin van de volkerenmoord.

    Hierna besloot het Ottomaans regime officieel alle Armeniërs te deporteren naar de zuidelijke provincie Syrië, dat toen nog deel uitmaakte van het Ottomaanse Rijk. De deportatie had echter in wezen geen bestemming, maar was in eerste instantie georganiseerd richting de stad Aleppo in het huidige Syrië en van daar uit naar de Der el-Zor-woestijn. Er werden waarschijnlijk 25 grote concentratiekampen opgezet onder de leiding van de rechterhand van Talaat Pasja, Sükrü Kaya, waarvan de meeste lagen op de huidige Syrische en Iraakse grenzen en waarvan sommige alleen dienden als doorvoerkampen. Het grootste deel van de kampbewaarders bestond uit Armenen. [2]

    Bepaalde categorieën Armeniërs werden vrijgesteld van deportatie: katholieken, protestanten, spoorwegarbeiders en leden van de krijgsmacht werden niet gedeporteerd. Ook uit Istanbul en Izmir werden geen Armeniërs gedeporteerd. [3]

    Er was niet gezorgd voor eten of drinken voor de Armeniërs tijdens de tochten van de verschillende delen van het land naar Syrië. Volgens ooggetuigen en historische documenten bezweken Armenen op de marsen naar het hedendaagse Syrië aan dorst, honger of werden doodgeranseld of -geschoten door de begeleidende Turkse gendarmerie. Voorts werden Armeense vrouwen en meisjes onderweg regelmatig verkracht. Andere Armeniërs, volgens de Britse historicus Martin Gilbert de meerderheid van de slachtoffers, werden in of nabij hun woonplaatsen vermoord. [4] Niet het Turkse leger maar de door Behaeddin Shakir opgezette "Speciale Organisatie" - een militie binnen de Osmaanse regeringspartij - had in die massaslachtingen een centrale rol. Deze laatste bestond uit onder meer Koerdische stammen en vrijgelaten misdadigers die onder direct gezag van de partij stonden.

    Volgens Akçam in zijn boek "A Shameful Act", werden deze milities gestationeerd langs de deportatieroute met het enige doel zo veel mogelijk Armeniërs om te brengen. De plaatselijke bevolking, alzo betrokken in het complot, werd daarnaast aangemoedigd om de woningen van de gedeporteerden te plunderen. Daarbij stond op helpen onderduiken van Armeniërs de dood met de strop. Plaatselijke gezagdragers en de moslimbevolking steunden allerminst unaniem de omstreden beslissing van het driemanschap.


  • 04 November 2007 - 14:16

    JEMOEDER:

    hallo mensen ik ben annelies van groenten.
    en ikben 19jaar .
    ik had een vraagje .
    aan de armeniers.
    waar licht yerevan.
    en nou een aan de rurken.
    hier zijn nederlanders die..
    last hebben van jullie(turken)
    van jullie winkels ze zeggen dat het stinkt naar gehaktballen.
    en naar brood ofzo.
    ik woon naast
    een turkse winkel.
    en daar stinkt het ook altijd naar brood ofzo,ikkan niet slapen man het stinkt heel erg , sorry dat ik het zeg maar jullie moeten die winkels ergens anders verplaatsen.het was ook al een keer op rtl5 gekomen dat de nederlanders last hebben van jullie winkeltjes.
    Maar ik ga weer doei doei

  • 06 November 2007 - 14:55

    Armeentjuhh:

    ??

  • 06 November 2007 - 14:58

    Armeenstjuhh:

    Yerevan is de Hoofdstad van Armenie Skkl

  • 13 November 2007 - 14:58

    Azeri-boy:

    ey,, HEIN wtf is dit nou weer voor 'n site verwijder deze site man homo.

  • 04 December 2007 - 17:09

    Afghanni_lad[y]:

    wuhahha je moeder
    die is egt goed ,,,turken stinken XDhahahahahahahahahahahahha

  • 20 December 2007 - 11:13

    Haykakan Dzewerov:

    ey jij bent hier levenloos, die probeert aand8 te vragen op deze site soo fkkk offff DOEI

  • 11 Januari 2008 - 13:27

    Jemoeder:

    eey haykakan dzewerov tegen wie heb je het????????????????????????????

  • 11 Januari 2008 - 13:35

    F*ckTURKKKK:

    eey turkn ga je vader zijn kont haar uithalen met je moeder zijn pincent in plaats van hier stoer zitten praten..;).

  • 06 Februari 2008 - 13:09

    Tazzz:

    LEVENLOOZE VARKENS!

  • 11 Februari 2008 - 17:44

    Arm:

    achh jongg ; f*ckTURKKKK ,
    Wie zit er nu stoer te praten dahnn?
    mafkees.

  • 15 Februari 2008 - 12:54

    Tazz:

    kenker hoeren

  • 09 April 2008 - 12:05

    Azeri_massy:

    hee armeenen jullie hebben eens geen land man wat praten jullie . jullie gaan dood van het honger en jullie komen hier praten.de hele armenia is hier hebben jullie ooit gevragt wrm jullie hier zijn nee he.kom k zeg wel want in armenia is geen brood om te eten.azerbijcan + turkije ze neuken jullie zo ie zo dus geen pratjes bouwen oke als je armenia zegt wat komt eerst in jullie hoofd KONTELIKKERS of nie kk armenia.

  • 25 April 2008 - 07:28

    .:

    hou je bek dicht je moeder is een KK kontlikker hoer .
    jullie zijn gewoon fKing jaloerss dat wij een goeie land zijn BITCHESS

  • 24 Mei 2008 - 18:23

    Roman:

    hoi armeniangirl,ik ben armenier,28 jaar,6.5 jaar in NL,ik will met je kennismaken,voor vriendschaap.contact en meer,hier is mij e-mail rom_armane@hotmail.com tot later hoop ik

  • 03 Juni 2008 - 08:27

    BIERR:

    jonge turken ga je zelf ffe in de spiegel kijken .
    DEENNN barst de spiiegel meteen kapoett MOTHERFUCKERSSSSSSSSSSSSSSSSSS

  • 07 Oktober 2008 - 13:14

    Azeri Boy:

    hey mensen kan ik hier een video plaatsen hoe ik een armeense meisje neuk. misschien kunnen armeense mannen wat van leren. als iemand weet hoe ik dat ik hier kan plaatsen laat me weten. groetjes voor alle azeris. ushaglar sikun bu ermenileri

  • 21 Oktober 2008 - 08:38

    Tzzz:

    haha stoer hoor slaat egt nergens op wat je lult azerische-pooier

  • 27 Oktober 2008 - 10:09

    Amersfoorter:

    Ik neuk jullie hele kanker land kanker azeri fock julie val dood ga de hel in fock iedreen die over armenen verkeerd praat kunem dzer lave kleris glox!:@:@:@

    kom naar mij ik laat je zienn wat je brengt om zo over ons te praten kanker hoere FOCK TURKEYE EN AZERI EN ALLE ANDERE MOSLIMS! FOCK JULLIE KLEINE ALLAH DIE NIET BESTAAL IN JE KONT

  • 28 Oktober 2008 - 18:19

    A.:

    Allah is god SUKKEELL!

  • 20 Januari 2010 - 09:52

    ANKARALI :

    PFF BLA BLA OVER GENOCIDE .. ALS DIE GEPLEEGD IS LEKKER VOOR AL DIE MENSEN ZIJN DOODGEGAAN ,, BESTE ARMEEN IS DOOIE ARMEEN VIEZE KANKA NEUZEN JULLIE ZIJN NET JODEN .. MAAR JULLIE ZIJN DE ENIGE ALLE ARMENEN IN EUROPA PRATE BLA BLA BLA KOM 1X IN ISTANBUL WAAR VELEN VAN JULLIE LEVEN EN VRAAG HOE IN HUN OGEN TURKEN ZIJN ? ZE ZIJN BLIJ DAT ZE IN TURKIJE WONEN EN BLIJ DAT TURKSE REGERING HUN BROOD GEEFT WEES DUS DANKBAAR EN GA FF BELLEN MET ARMENEN IN ISTANBUL VOORDAT JE HIER KOMT PRATEN GROTEDEELS WEL KINDEREN VAN 13JAAR .. EN ALS JE NOG DOOR WIL GAAN MET DISCUSSIE DIT DAT HOEFT NIET , HEB TOCH GEEN ZIN HIER DUS KRIJG ALLEMAAL DE GRAFKANKER EN MOGE JULLIE RAS UITSTERVEN KK NEUZEN

  • 11 Maart 2010 - 22:27

    AZERI 123:

    Jullie hadden niet eens een land man.Jullie moeten ons bedanken plaats van schelden. Zeg dat het niet waar is. Dat weet hele wereld.

  • 13 Februari 2020 - 12:19

    Dominique:

    jk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Armenië, Jerevan

Hein
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1304
Totaal aantal bezoekers 357511

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2005 - 25 Oktober 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: